torsdag 4 augusti 2011

perfekt sommarmat



Lovely Italian food

Av någon underlig anledning har jag ätit mycket Italiensk mat de senaste två åren ;-) Idag delar jag med mig av en av våra absoluta favoriter...Den är enkel att göra, ser proffsig ut och smakar helt underbart....


Öppen lasagne med spenat, ricotta och mandelpesto

2 pers

Mandelpesto:

1/2 dl mandel

25 gr smör

1 citron, zest och saft

1/2 tsk honung

salt


2 lasagneplattor ( jag har alltid färska )

1 stor gul lök

1 vitlöksklyfta

smör eller olja

ca 250 gr skogschaminjoner eller portabella

4 skivor serranoskinka ( kan uteslutas för veg )

200 g färsk spenat

salt, nymalen peppar

1/2 burk ricotta


Peston:

Rosta mandeln hårt i torr panna och krossa sedan. Smält smöret och separera det klara från den grumliga bottensatsen. Häll bort det grumliga och låt det klara bubbla en stund på svag värme tills det doftar knäck. Riv citronzest.

Rör ihop mandelkross, smör, zest och honung, smaka av med lite citron och salt och håll varmt.


Koka upp vatten till lasagneplattorna. Hacka löken och vitlöken fint och svetta dem genomskinliga i smör. Skiva svampen fint och strimla skinkan och vänd ner i löken, stek tills svampen fått lite yta. Tillsätt spenat och stek tills den sjunkit ihop. Smaka av med salt och var gärna generös med svartpeppar. Koka plattorna mjuka, Fiska upp dem och lägg dem på 2 tallrikar, fördela svampröran på den ena halvan av plattorna, Toppa med en rejäl sked ricotta och vik över resten av pastan, (se bilden) Skeda över varm mandelpesto och servera genast!!!

Bello!!!


Vi brukar dricka vitt vin från Italien på druvan Pinot Grigio...


Veckans Vintips kommer nu.....


99:- kostar denna ljuvliga druvblandning, artnr 73880 och den är i beställningssortimentet, men värd att vänta någon dag på =) Precis som namnet skvallrar om så är det ett otroligt lent med mycket plommon, lite choklad,vanilj och härligt mogen och syltig.....


Vi hade detta på bröllopet och det är ljuvligt, snygg flaska också!! Jag har hört att en del av intäkten från vinet går till bröstcancerforskning, ännu en god anledning att köpa vinet.


Ha en härlig onsdag!! / C


13 kommentarer:

Casa bianca di Mia sa...

Ååh! Snygg flaska!
Den ska jag beställa hem och prova!
Tack för tipset! :)
Och Tack för ditt stöd!! Nu vet jag att jag har ögonen på mig.. hihihii...

Kram Mia

Anette Willemine sa...

Hei! Takk for søte hilsener hos meg. Norge er fortsatt i sorg, men vi gjør alt for å lindre smerten som mange opplever. Å stå samlet som en nasjon er godt i denne tiden.

..................

Bloggen deres er bare så fin!! Jeg følge dere gjerne videre. Så spennende å være med på tv. Jeg skal garantert følge med!

Nydelig matrett dere deler i dag. Takk for at dere deler oppskrift. Den er herved notert!

Ønsker dere begge en deilig dag!

Klem,
Anette Willemine

♥ Fyra årstider sa...

Mat och vin, det är livet det.

Kram Lotta

Tomines hjem sa...

Hei Hei, og takk for veldig hyggelig hilsen..

jeg vet.. det er fab fab og finne nye blogger man bare må innom .. i like..

haha.. du tok virkelig av du når du gjorde dukkehuset..
sjekk ut facebooksiden, så kan du vinne et når vi har 2500 følgere på siden.. da har du en flott gave å gi bort one day...

takk for hilsen, som gjorde at jeg fant frem til dere.. ♥♥♥

Brunkullan sa...

Hur gott låter inte detta!? Mums:)

Här kan du hitta "slickepott" till din kitchen aid:
http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=ka-thr&cat_id=67

Kram Susanne

Jenny sa...

Hej C!
Åh nu var det länge sen jag kikade in här hos er! Grattis i efterskott till giftermålet!!

Mmm, visst är det gott med italiensk mat! Tack för vintipset oxå, det måste vi testa (och stödja bröstcancerforskningen på samma gång:))

Såg trailern för tv-programmet du ska vara med i häromdagen, ska såklart sitta klistrar framför tv:n när det sänds:)


Ha det bra!

Kraam Jenny

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå på er gulliga systrar med vackra bloggen! Så roligt att kika in här, tack för gott recept och bra tips på goda viner älskar vi, detta lät spännade! Mari.

VITA NYANSER sa...

Vad kul att få följa dig på TV, jag är helt klart bokad = )! Grattis till att du har gift dig! Jättefina bröllopsbilder! Jag skriver om programmet på bloggen, det måste ju alla se!

Ha det gott båda två!
Stor kram L-L

Min Svägerska och Jag sa...

Mmmm mat och vin, det är livet på en pinne :-)
Kram Linda

Room of karma sa...

God mat och gott vin är den viktig del i livet:)

Tack för receptet!

kram CC

LantlivsAnette sa...

Mumms vad gott..
Du, tack för att du påminde mig om TV programmet som du ska vara med i..jag såg faktiskt reklamen för programmet och tänkte på dig då !!
Ska sitta bänkad !!
Ha det gott
Kraaam Anette

Designe sa...

Åh va gott det ser ut! Jag älskar italienskt! Det där måste jag prova!:) Ska skriva ut det direkt! Kram

Lina sa...

Ser jätte gott ut! Älskar italiensk mat så detta måste göras :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...