söndag 15 juni 2014

7 år efter olyckan och jag "firar" med Champagne och shopping hos Leila

I går, den 14 juni är det exakt 7 år sedan jag var med om olyckan som förändrade mitt liv totalt.
Jag förlorade mycket, men så här, flera år senare kan jag med ett leende se tillbaka och njuta av allt det fina jag har i mitt liv mycket kanske tack vare olyckan.
Bilden är tagen en dagen efter och det har nog inte gått upp för mig här att jag för alltid kommer att vara förlamad från höfterna och ned och alltid beroende av rullstol, även om jag kan stå om jag håller i mig.
Här har jag ingen aning om vilken lång, smärtsam och tuff rehabilitering jag har framför mig, lite halvdimmig av morfin som jag är på bilden.
En rehab som även innehållit en massa skratt, möten med nya fantastiska människor som har kommit att bli mina fina vänner.
Att få en ryggmärgsskada innebär att inte bara kroppen påverkas och behöver byggas upp igen, utan även psyket, tankarna och själen behöver få tid att läkas.
Jag kan fortfarande sörja allt jag inte kan längre. Många är de tårar som fällts under dessa sju år. Gå barfota vid en strandkant, känna sanden mellan tårna. Hoppa mellan solvarma klippor i skärgården, gå i snygga klackar, dansa, stövla runt med svampkorgen i skogen...åka telemark...
Små ting kan tyckas med det var sådant jag älskade.
Speciellt påtagligt blir det nu när min lilla älskade prins har kommit att jag inte funkar som sist jag fick barn. Jag saknar att dra barnvagn, jag kommer sakna att gå hand i hand och upptäcka världen och dansa runt med min lilla bebis till sköna toner...

Men det finns ju alltid ett annat sätt att göra allt detta :-)
Allt det goda olyckan fört med sig, som att jag njuter av livet på ett helt annat sätt, njuter av nuet och av den förmåga jag faktisk har kvar! Att jag är frisk, har underbara ungar som även de fått fint perspektiv på livet, att jag har ett arbete där jag får dela med mig av mina upplevelser och erfarenheter genom att föreläsa.
Njuta av livet eftersom jag vet hur nära det kan vara att det tar slut allt för tidigt.

På årsdagen igår så njöt jag alltså...
OCH vilka ställen kan vara bättre då än Leilas general store i Mood galeria och Richard Juhlins Champagnebar

 Min förmåga att shoppa har i allafall inte blivit sämre ;-)
Om ni bara visste hur mycket man kan få med sig även om man sitter i rulle....
Här är ett litet axplock av de godbitar jag fick med mig hem från Leilas UNDERBARA butik...
Gamla "antika" baseballs

Flagga och boxar för tex pommes och annan mat till sommarens alla poolfester

Cup Cake set och matchande sugrör och snacklådor

 Inslagspapper för tex fish and chips och påsar..

I Love it....
Stooor kram C

6 kommentarer:

Anne sa...

Du har en fantastisk kraft och förmåga att ta dig igenom det svåra, och att se det positiva i livet. Jag är väldigt tacksam att få ta del av din resa och jag lär mig mycket! Och skrattar mycket - tillsammans med dig! Kram

Unknown sa...

Du är så inspirerande och stark. Jag hoppas att du fortsätter att lägga ut mycket på bloggen och berätta om dina framsteg i din nya mammaroll.
Du har vetkligen ett fantastiskt liv ur andra perspektiv. Men jag förstår dina tankar, jag påminner mig själv att vara tacksam för mina promenader och svampplockande osv. Du ger iallafall mig ödmjukhet och tankar att inte alltid ta saker för givet. Jag är glad att jag är frisk och får leva med min man och dotter. Utan dem skulle livet kännas torftigt och ensamt.
Kram på dig och de dina.
Ha nu en trevlig sommar och njut vid poolen med alla fina i din närhet plus alla Leila peylar. Hoppas förståss på lite foton på dessa när de används. Jag måste också ta ett hesök till hennes Store nästa tur tull STO.
Annelie

Rosehagen sa...

Hei flotte dame;) Så glad jeg er for at vi ikke vet hva morgendagen bringer. Du er så utrolig flott og sterk og du greier å se det positive i livet;)Jeg beundrer din styrke. Jeg vet at det finnes en bakside når livet ikke har vært helt enkelt. Men det er en side mange av oss gjemmer. Kanskje gjør vi det for å "overleve".
Skal sende deg en varm tanke når jeg går langs stranden en varm sommerdag og når jeg går i skogen i Meråker på jakt etter kantareller;)
Stor klem til deg fra Ann-M.

n o r d i n g å r d e n sa...

Du är en fin förebild och en fantastisk tjej, heja dig!!!! Och så gillar jag din förmåga att se guldkornen , åh vilka läckra saker du shoppat!!! Önskar dig en fin midsommar, hoppas du får använda ngt av sugrören :)

FLAK sa...

Du är verkligen en förebild och en stor inspirationskälla....och följde det med handskar till basebollarna? jag menar dom SKA användas...några krossade rutor eller blomkrukor får man leva med...platt eller runt slagträ? det är den ständiga frågan....
Ha en underbar sommar och njut nu varje sekund med Charlie.

Vi njuter av sol..glass..ja bara synen av glassgubben får oss att le..
Nedrans vi har en blogg till..hur ska detta sluta=)
http://glassgubben.blogspot.se/

Ann-tikt & Sånt sa...

Tack för att du delar med dej av allt detta!!!! Du får mig att tänka efter och ger mig inspiration!!!
Jag önskar dej en underbar sommar!
Stor kram
Annika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...